Μεγάλη στρατιωτική και εμπορική οδός, εφοδιασμένη με μεγάλες πέτρινες στήλες, που σημείωναν κάθε νέο μίλι. Αφετηρία της ήταν η Απολλωνία ή το Δυρράχιον, στην Αδριατική ακτή, και τέρμα τα Κύψελα, κοντά στον ποταμό Έβρο. Τ' όνομά της το οφείλει στην ομώνυμη πόλη της Απουλίας, όπου ουσιαστικά κατέληγε η Βία Τραϊάνα (Τραϊανή οδός), η μεταξύ Ρώμης και Βρινδησίου αμαξιτή οδός, που προέκτασή της εθεωρείτο η Εγνατία. Κατά τον Στράβωνα, η απόσταση από την αφετηρία έως τη Θεσσαλονίκη ήταν 267 μίλια και το μήκος όλης της οδού από την Απολλωνία έως τον Έβρο έφτανε τα 4.280 στάδια, δηλαδή περίπου 800 χιλιόμετρα. Προέκταση του δρόμου αυτού ήταν και η οδός από τα Κύψελα έως την Κωνσταντινούπολη, γι' αυτό και επικράτησε να ονομάζεται από τους μεταγενέστερους Εγνατία οδός εκείνη που οδηγούσε από την Παλαιά στη Νέα Ρώμη. Όσο κι αν σχετίζεται προς μια αρχαιότερη οδό, η Εγνατία δεν είναι δυνατόν να άρχισε να χαράζεται πριν από το 146 π.Χ., αφού τότε μόνο έγινε ρωμαϊκή επαρχία η Μακεδονία, ούτε μετά το 120 π.Χ. χρονολογία του θανάτου του Πολύβιου, που πρώτος μιλάει γι' αυτή. Η κανονική διαδρομή της ήταν η ακόλουθη: Απολλωνία(σημερινό Δυράχιο), Άψος ποταμός, πεδιάδα του Γενούσου ποταμού, Ελβασάν, λίμνη Αχρίδος, δίοδος Πυλώνος (σύνορα Ηπείρου-Μακεδονίας), Μοναστήριον, πεδιάδα Εδέσσης, πεδιάδες Πέλλης και Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη, λίμνες Λαγκαδά και Βόλβη, Στρυμονικός κόλπος, Αμφίπολις, πεδιάδες Παγγαίου, Φίλιπποι, Καβάλα, όρια Μακεδονίας-Θράκης, Νέστος, Μαξιμιανούπολις και Τραϊανούπολις κοντά στη σημερινή Αλεξανδρούπολη, Κύψελα. Η συμπλήρωση ώς την Κωνσταντινούπολη έγινε αργότερα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου